Internet

Internet

We streamen. We shoppen. We boeken. We betalen. We zoomen. We appen en daten. Ons dagelijks leven draait om internet. Dan wil je geen vertraging of uitval. Ooit haalden we onze schouders op als dat gebeurde. Het was vervelend, maar niet meer dan dat. Die tijd is voorbij.

Maar wat als nu internet uitvalt? Onlangs was ik even ‘uit de lucht’. Het internet deed het niet en als bij mij het internet ‘plat’ ligt dan heb ik ook geen vaste telefoonlijn en geen (internet)radio. Een ramp dus! Wat te doen? Eerst mijn zoon maar eens gebeld die mij vraagt wat ik heb gedaan? Natuurlijk: ik doe nooit iets. Zijn advies: de stekker van het modem en router er even 30 seconden uit halen en er daarna weer in doen zodat het systeem zich kan resetten. Maar wat zijn dat voor apparaten? In de meterkast dus.

Stekkers er een halve minuut uit en er weer in. En? Nog geen internet. Dan maar bellen met de provider. Ook daar moet je de tijd voor nemen: 20 minuten in de wacht met zo’n armetierig melodietje en een stem: “U wordt zo snel mogelijk geholpen.” Maar eindelijk krijg ik iemand aan de lijn. Gelukkig. Ik moet dit doen en dat laten (met mijn non-technische kennis probeer ik nog: “Zou het aan het modem kunnen liggen?”) maar uiteindelijk, zegt de providerman dat iemand van Cogas langs zal komen. Maar hoelang kan dat duren? “Binnen vierentwintig uur”, zegt de providerman. “Kunt u ook zeggen hoe laat?” Nee dat kan hij niet. Nou dan maar de hele dag thuis blijven.

Inmiddels heb ik de meterkast maar een beetje opgeruimd want je wilt niet de naam hebben dat het bij Flim een zooitje is. Een alleraardigste Cogasman komt, gelukkig, de zelfde middag langs en heeft het euvel in een oogwenk gezien. “Uw modem is kapot”, zegt hij resoluut. Dan denk je: nieuw modem aansluiten en de heleboel is weer in orde. Nee dus. Volgens de monteur van Cogas duurt dat een half uur want de provider moet dit opnieuw online aansluiten. Vraag mij niet hoe dit zit maar, nou ja, dat half uurtje is te overbruggen, denk ik want mijn column voor de Week van Twenterand moet ik wel op tijd insturen.
Na een half uur, u weet wat er al gaat komen: nog geen internet. Dan maar weer eens bellen met de providerman. Weer in de wacht met dat akelige muziekje maar, het was aan het eind van de middag en niet zo druk, had ik snel iemand aan de telefoon. “Nee meneer dat duurt geen half uur maar maximaal vier uur voordat alles weer gereset is”. Oké, dan maar weer wachten.

Maar na vier uur, wat denkt u? Alles werkt weer. Maar is het er eenvoudiger op geworden? In wat voor tijd leven wij dat wij zo afhankelijk zijn van het internet?

Vaardigheden

Gepubliceerd op

03/08/2022